kadr z filmu "Wiedźmin"

Od Wiedźmina do Keanu Reevse`a i Cyberpunk 2077

Zaczęło się od książek fantasy Andrzeja Sapkowskiego. Potem był niezbyt udany film z plejadą aktorów i niskobudżetowym smokiem (kadr z filmu powyżej). W końcu historia o wiedźminie trafiła na warsztat CD Projektu. Ten stworzył z niej światowej klasy produkt wchodząc jednocześnie do pierwszej ligi producentów gier komputerowych. Ostatnio furorę zrobiła zapowiedź premiery kolejnej gry polskiego producenta: Cyberpunk 2077. Na targach Electronic Entertainment Expo w Los Angeles prezentową ją sam Keano Reevs, a jej trailer natychmiast zyskał status virala.

Cyberpunk 2077 to zarejestrowany znak towarowy Unii Europejskiej

Postanowiliśmy przyjrzeć się, jak CD Projekt chroni swoje znaki towarowe związane z zapowiadanym hitem. Ograniczyliśmy się przy tym do terytorium Unii Europejskiej, na którym producent gier zgłosił do ochrony 4 znaki towarowe:

  • “Cyberpunk 2077” zgłoszony do rejestracji z pierwszeństwem od dnia 17.10.2012 r. dla towarów klasy 9, 16 i 25;
  • “Cyberpunk” zgłoszony do rejestracji 3.11.2016 r. i zarejestrowany 3.04.2017 r. dla towarów z klasy 9 i usług z klasy 41;
  • “Cyberpunk 2077” zgłoszony do rejestracji 3.11.2016 r. i zarejestrowany 5.04.2017 r. dla towarów z klasy 9, 14, 16, 18, 25, 28 i usług z klasy 41;
  • słowno-graficzny znak towarowy UE:
Cyberpunk 2077
znak towarowy UE nr 017912301

CD Projekt zgłosił ww. znak słowno-graficzny do ochrony w dniu 4.06.2018 r. dla towarów z klasy 9, 14, 16, 18, 25, 28 oraz usług z klasy 41.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o znakach towarowy i ich rodzajach, sprawdź wpis: Czym jest znak towarowy

Dlaczego aż 4 znaki towarowe?

Dlaczego CD Projekt zgłosił do ochrony aż 4 znaki towarowe? Tego możemy się tylko domyślać.

  • Być może przyczyną był obowiązek używania znaku towarowego? Jeśli przerwa w używaniu znaku przekracza 5 lat, otwiera się możliwość jego unieważnienia. CD Projekt zgłosił zaś pierwszy znak towarowy Cyberpunk 2077 ponad 5 lat temu.
  • Może zarządzający CD Projekt doszli do wniosku, że zakres ochrony w pierwszym zgłoszeniu jest zbyt wąski i należy go rozszerzyć? Nie da się tego zrobić inaczej niż przez rejestrację nowego znaku.

Odpowiedź na to pytanie wydaje się prostsza w przypadku ww. znaku słowno-graficznego Cyberpunk 2077. Można podejrzewać, że wygląd logo był przedmiotem wewnętrznej dyskusji. Ew. zmiana po zgłoszeniu go do rejestracji byłaby zaś niemożliwa. Stąd znak zgłoszono “w ostatniej chwili” tuż przed konferencją w Los Angeles.

Dlaczego tak szeroka ochrona?

Rejestracja znaku towarowego daje monopol na posługiwanie się nim w odniesieniu do wskazanych w zgłoszeniu towarów i usług. Nie dziwi więc, że ww. rejestracje wskazują na towary z klasy 28 (gry i akcesoria do gier) oraz usługi z klasy 41 (usługi gier on-line). Zwrócić uwagę, że CD Projekt w zgłoszeniu wymienił też odzież, obuwie, czapki, walizki, długopisy i biżuterię. Dlaczego producent gier wskazał tak szeroki zakres ochrony?

Przede wszystkim, po zgłoszeniu znaku, zakres ochrony nie może być rozszerzany. Dlatego przed zgłoszeniem znaku towarowego zastanów się jakie towary i usługi będziesz nim oznaczać w przyszłości. Nie może być to jednak przyszłość zbyt odległa. Jeżeli przez 5 lat nie będziesz używać zarejestrowanego znaku towarowego dla wskazanych towarów lub usług, możliwe będzie jego unieważnienie.

Gdy zaś przewidujesz, że Twój produkt może odnieść sukces, wskaż w zgłoszeniu te towary lub usługi, które również będą mogły być oznaczane Twoim znakiem. Jeśli tego nie zrobisz, ktoś może nas ubiec. Z tego założenia prawdopodobnie wychodzili zarządzający CD Projektem. Sukces Cyberpunk 2077 można przewidywać z dużą dozą prawdopodobieństwa. W razie sukcesu, rynek związanych z grą gadżetów może być bardzo atrakcyjny. Brak rejestracji znaku towarowego dla oznaczania takich gadżetów generuje zaś ryzyko, że zarejestrują go konkurenci.

Jak to robią najwięksi gracze?

Podobnie działają giganci branży rozrywkowej. 31 maja 2019 r. Disney Enterprises Inc. zgłosił do ochrony w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej znak towarowy:

Aladdin przykład znaku towarowego Disneya
zgłoszenie znaku towarowego Unii Europejskiej nr 018074729

Disney zgłosił ten znak do rejestracji w związku z premierą filmu Aladdin w reżyserii Guya Ritchie.

Ciekawe jest to, co ma być nim oznaczane: m.in. wody po goleniu, antyperspiranty, szampony, pliki audio, obudowy do telefonów, budziki, notatniki, torby sportowe, buty sportowe, kostiumy kąpielowe i gry karciane. To szeroka gama towarów łącznie z 7 klas (+1 klasa usług). Podobnie jak w przypadku znaków Cyberpunk 2077, mamy “produkt główny” oraz produkty, których sprzedaż można wspierać przez kojarzenie ich z popularnym filmem lub grą.

Codzienne doświadczenie wskazuje, że produkty oznaczone znakami towarowymi związanymi z popularnymi kreskówkami i filmami Disneya możemy znaleźć dosłownie wszędzie. Szeroka ochrona popularnego znaku towarowego umożliwia łatwiejsze zwalczanie potencjalnych naruszeń. Może też zwiększać atrakcyjność marki dla potencjalnych licencjobiorców.

Potencjalna kolizja?

Interesującą kwestią jest potencjalna kolizja pomiędzy zarejestrowanymi przez CD Projekt znakami towarowymi a słownym znakiem towarowym Unii Europejskiej “Cuberpunk” zgłoszonym do ochrony w dniu 11.11.2011 r. przez Sony Music Entertainment UK Limited. Znak ten został zarejestrowany m.in. dla oznaczania towarów z klasy 9, 16, 25, 28 i usług z klasy 41, m.in. dla odzieży, czapek bejsbolowych, zabawek, gry i rzeczy do zabawy.

Bazując wyłącznie na danych ujawnionych w bazie danych Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, nie można wykluczyć, że wcześniejszy znak towarowy zarejestrowany przez Sony, mógłby stanowić podstawę do wniosku o unieważnienie znaków CD projektu – Cyberpunk i Cyberpunk 2077. To mogłaby być wyjątkowo interesująca batalia. 🙂


we wpisie wykorzystano kadr z filmu “Wiedźmin”, reż.: Marek Brocki, zdjęcia: Bogdan Stachurski

drukuj